18/10/2019 mieliśmy okazję prowadzić szkolenie „Media Społecznościowe – Narzędzia Sukcesu Zawodowca” na konferencji organizowanej przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji „Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych”.
Podczas wystąpienia uczestnicy dowiedzieli się jak budować swoją obecność w Internecie w oparciu o media społecznościowe. W trakcie spotkania poruszyliśmy kwestie związane z tworzeniem i przygotowaniem materiałów, które mogą zostać wykorzystane w budowaniu wizerunku, rekomendacji dot. doboru kanałów przekazu, oraz uruchomieniem efektywnej promocji.
Uczestnikami naszego szkolenia byli beneficjenci programów organizowanych w ramach działania Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, takie jak program Erasmus +, w tym szkoły, oraz ich uczniowie.
Celem naszego szkolenia było zainspirowanie do działania, oraz pokazanie, że przy wykorzystaniu dostępnych dla każdego narzędzi – telefon, czy aparat, wraz z zdjęciami, ciekawym wyjazdem czy interesującymi ludźmi, mogą budować swój wizerunek jako przyszli pracownicy, czy szkoły, które dobrze kształcą specjalistów.
Nasze szkolenie podzieliliśmy na pięć etapów:
1. Dlaczego upowszechnianie jest ważne?
2. Dobór efektywnych narzędzi przekazu
3. Tworzenie materiałów
4. Publikacja materiałów
5. Uruchomienie promocji
W ramach pierwszej części szkolenia odpowiedzieliśmy wspólnie na pytanie dlaczego upowszechnianie jest ważne, oraz jak może pomóc w budowaniu wizerunku oraz podnoszeniu prestiżu organizacji.
Następnie przybliżyliśmy, jak określić grupę docelową do której chcemy dotrzeć, oraz czym cechują się użytkownicy portali takich jak Facebook, Instagram, Youtube, czy Linkedin. Na tej podstawie uczestnicy Szkolenia mogą wybrać odpowiednie medium do swoich potrzeb oraz przygotować treść, która odpowie na potrzeby użytkowników aktywnych w danej sieci społecznościowej.
Zarówno w części dotyczącej tworzenia materiałów, jak i tej dotyczącej ich publikacji skupiliśmy się na przybliżeniu uczestnikom szkolenia kilka prostych narzędzi, które pozwolą na sprofesjonalizowanie ich działań w Internecie, tak aby osiągany efekt był wysokiej jakości.
Narzędzia, które opisaliśmy podczas szkolenia to:
1. Canva – strona internetowa, która pozwala tworzyć różnego rodzaju grafiki dostosowane do każdego z mediów
2. Promo – platforma internetowa pozwalająca edytować treści video
3. Buffer – narzędzie pozwalające na zarządzanie mediami z jednego miejsca, oraz planowanie postów z wyprzedzeniem.
Poza skupianiem się na tworzeniu oraz publikacji postów na mediach społecznościowych, gdzie trafiamy do społeczności tworzonej organicznie, tzn. osób które już̇ polubiły naszą stronę̨ lub ich znajomych, postanowiliśmy przybliżyć uczestnikom naszego szkolenia możliwość promocji publikowanych postów, aby zwiększyć ich zasięg. W tym celu zaprezentowaliśmy jak w prosty sposób utworzyć reklamę na Facebooku oraz Instagramie z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej materiałów.
Przygotowując się do szkolenia oraz tworząc jego strukturę chcieliśmy przygotować łatwo powtarzalną strategię, którą każdy z uczestników będzie mógł odtworzyć i wykorzystać w swoich działaniach. Myślę, że nam się to udało. Teraz pozostaje mieć nadzieje, że uczestnicy docenili przekazaną przez nas wiedzę, tak jak my doceniliśmy to przeżycie.